onsdag 9 mars 2011

Recept på Chokladcupcakes m moccafrosting

Hej,
Jag har bakat massor på senaste tid men mestadels bröd faktiskt, jag har börjat baka precis allt bröd själv och det är så roligt och dessutom mycket billigare än det är att köpa. Dessutom smakar det så himla gott, så det känns som en win-win situation:-)
Men inom kort kommer det bakas en del tårtor och kakor då flera födelsedagar närmar sig, till helgen ska jag försöka baka en tårta dekorerad med Twoface (från Batman) vi får väl se hur jag lyckas med det. Sonen vill ha en Harry Potter tårta (hur nu en sån ser ut?) och hur dottern som fyller två funderar jag över om jag bara ska dekorera med vackra blommor eller om det ska bli figurer på eller ej. I och för sig kan jag kanske göra både och då det blir två kalas för henne. Och sonen får hela tre kalas (galet jag vet men då får jag ju baka desto mer). Men under tiden jag inte har några nya tårtor att visa upp tänkte jag dela med mig av ett recept på fantastiskt goda choklad cc´s, de är inte jättesöta utan mer rik chokladsmak på dem så de passar kanske bättre för vuxna?
Choklad CC´s:
4 msk kakao
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1.5 dl strösocker
2 ägg
200g mörk choklad minst 70%

blanda kakaon med det kokande vattnet och rör tills all kakao löst upp sig, låt det sedan svalna.blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en annan skål. vispa smöret och sockret tills det blir riktigt mjukt, gärna med en elvisp. Tillsätt sedan äggen. Häll i mjölblandningen och blanda väl.
Hacka chokladen och tillsätt den tillsammans med kakaovattnet, se till att allt blandas ordentligt.
fyll muffinsformar upp till 2/3 och grädda mitt i ugnen i 200grader i ca 20 minuter. Låt dem svalna och dekorera sedan med moccafrosting.

Moccafrosting:

100g mjukt smör
1/2-1 paket florsocker
3 msk kakao
2 msk kallt starkt kaffe

Vispa smöret riktigt mjukt och tillsätt florsocker lite i taget, här får man gå lite på känsla och känna efter hur mycket socker man tycker att man behöver.
Rör sedan ner kakaon och kaffet och blanda ordentligt så att frostingens konsisten blir fast men ändå tillräckligt mjuk att spritsa.
Dekorera muffinsen. Klart!!
Hoppas ni gillar dem lika mycket som jag gör.
Ha det bra allihopa och njut av vårsolen!
Hejdå!

1 kommentar: